برگ برنده‌ی مهم برای موفقیت یک محتوا، تولید محتوا خلاقانه است. در واقع در دنیای کانتنت مارکتینگ و بین حجم زیادی از اطلاعات و دیتا که در اینترنت قرار می‌گیرد، محتوایی در این رقابت تنگاتنگ پیروز می‌شود که خلاقانه باشد و این خلاقیت فاکتور تمایز آن را می‌سازد. اما برای تولید یک محتوای خلاق و جذاب نیاز به چوب جادوی هری‌پاتر و «بیبیدی بابیدی بو»ی فرشته‌ی سیندرلا ندارید، برای انجام این کار باید راه را بشناسید و در آن مسیر تمرین و تلاش کنید.

4 مرحله‌ی تولید محتوا خلاقانه

تولید یه محتوای خوب کار ساده‌ای نیست، اما اگر در حال یادگیری این مهارت هستید، باید بدانید که یک مسیر سخت و پر پیچ و خم در پیش‌رو دارید. اما این چهار مرحله مثل یک نقشه‌ی گنج راه را نشان می‌دهند. نقشه‌ی گنج مسیر رسیدن به گنج است، اما طی کردن این مسیر و مبارزه با چالش‌های آن کار شماست.

1. عینک محتوایاب بزنید

برای تولید یک محتوای خلاق باید همیشه به اطراف توجه کنید، ایده‌ی خوب را می‌توانید در هرجا و هرچیزی پیدا کنید، ولی باید یک گوشه از ذهن شما به این موضوع اختصاص پیدا کند. در هر جا و هر حالی برای محتواتون دنبال ایده باشید. وقتی در کافه نشستید، وقتی در حال غذا خوردن هستید، حتی زمانی که در حمام هستید، ممکن است ایده‌های نابی به ذ‌هن شما برسند که پایه و بنای یک مطلب خوب باشند.

2. یک دفترچه داشته باشید

همیشه یک دفترچه همراه داشته باشید و هر ایده‌ای که برای تولید محتوا خلاقانه به ذهن‌تان رسید را در آن یادداشت کنید، پیشنهاد می‌دهیم با بنویسید. یادداشت جزئیات مهم است، چون اگر یک تیتر ساده را بنویسید، احتمال فراموشی نکات مهم زیاد است. حتی چیزهایی که در لحظه هیلی عالی به نظر نمی‌رسند را هم بنویسید، چرا؟ چون ممکن است بعدا با مراجعه به دفترچه و ترکیب چند ایده‌ی نه چندان خوب، یک ایده‌ی عالی به‌دست آورید.

3. در وقت مناسب به دنبال اجرا کردن ایده‌ باشید

وقتی که زمان محتواسازی رسید و فرصت کافی برای انجام این کار داشتید، به سراغ دفترچه‌ی ایده‌هایتان بروید و ایده‌ها را مرور کنید. نگاه دوباره به ایده‌های قدیمی می‌تواند دید خوبی به شما بدهد. شاید ایده‌ای که قبلا به نظر شما خیلی مناسب بوده، حالا دیگر هیجان‌انگیز نباشد. شاید از ترکیب چند ایده‌ی قدیمی که به نظر خیلی هم خوب نبودند، یک مطلب خوب ساخته شود. حتی ممکن است با خواندن دفترچه‌ی ایده‌ها، ایده‌ی دیگردی به ذهن شما برسد که نتیجه‌ی خوبی هم بسازد.

4. تولید محتوا را انجام دهید

این مرحله در تولید محتوا خلاقانه اهمیت زیادی دارد، چون احتمال دارد چیزی که در ذهن شماست با چیزی که می‌توانید اجرا کنید تفاوت داشته باشد. اگر ایده‌ی اولیه‌ای در ذهن ندارید، اول به سراغ کارهایی که قبلا انجام دادید، بروید و بازخورد مخاطبان را بسنجید. از طریق این بازخوردها می‌توانید مطالب محبوب‌تر را شناسایی کنید. ایده‌ی دیگری بررسی کارهای افرادی است که در زمینه‌ی کاری شما در داخل یا خارج از کشور فعالیت دارند. سرچ در اینترنت هم همان چوب جادوی شماست که حتما باید از آن استفاده کنید. می‌توانید برای ایده‌های بصری، سری به سایت‌هایی مثل پینترست یا freepik هم بزنید.

محتوای خلاق را در چه قالبی پیاده‌سازی کنیم؟

محتوای خلاقانه به هر شکلی که پیاده‌سازی شود، موثر واقع می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که محتوا برای انتشاردر چه فضایی تولید می‌شود، چون هر بستری برای یک نوع محتوا مناسب است. مثلا برای وبلاگ و سایت مشخصا محتوای متنی مناسب‌تر است، اما چون ویدئو و اینفوگرافیم به سئو سایت کمک می‌کنند، بهتر است با این نوع مطالب همراه باشد. برای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام محتوای بصری از جمله عکس، فیلم و اینفوگرافیک مناسب است، در برخی بسترهای دیگر مثل لینکدین، ترکیبی از بصری و متنی مفید است. برای سایت‌هایی مثل آپارات تنها از ویدئو می‌توانید استفاده کنید. در نهایت شیوه‌ی ارائه‌ محتوا در هر قالبی می‌تواند تاثیر مهمی در سرنوشت و بازخورد آن محتوا داشته باشد.

برای تولید محتوا از کوکو کانتنت کمک بگیرید

از مزیت تولید محتوا برای کسب و کار حتما مطلع هستید، اما باید در نظر داشته باشید که تولید محتوا یک کار تخصصی است، اگر ترجیح می‌دهید خودتان تمام مراحل را انجام دهید، می‌توانید از مطالب بخش آموزشی سایت کوکو کانتنت کمک بگیرید. اما اگر برای این کار نیاز به کمک داشتید، کوکو اینجاست تا به شما در ابعاد مختلف کمک کند.

ممکن است بخواهید همه یا بخشی از کار محتوای خود را به کسی بسپارید، شاید نیاز به مشاوره داشته باشید تا بتوانید کارهای تولید محتوای خلاق را پیش ببرید. شاید هم بخواهید به طور کامل تولید محتوا را به یک تیم کار بلد بسپارید. کوکو کانتنت در هر زمینه‌ای آماده‌ی همکاری با شماست تا خدمات منحصربه‌فردتان را ارائه دهد. برای مشاوره رایگان با همکاران ما در تماس باشید 🙂

مشاوره رایگان تولید محتوا