شرکت اپل به تکنیک‌های مارکتینگ جالب مشهور است. اسلوگان معروف “Think different“، تقابل اپل و مایکروسافت و …. همه تکنیک بازاریابی هوشمندانه هستند و آن را به برندی که امروز می‌شناسیم تبدیل کرده‌اند. همه‌ی این تکنیک‌های بازاریابی و فروش باعث شدند که به برندی تبدیل شود که عده‌ی زیادی طرفدار پر و پاقرص آن هستند و برای خرید محصولات جدیدش مدت‌ها انتظار می‌کشند. در این پست از تکنیک مارکتینگی که پشت Sent from my iPhone هست صحبت می‌کنیم.

اگر به چنین مطالبی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب حس خوب برای مخاطب | درسی از طعم نعنای خمیردندان را هم بخوانید.

Sent from my iPhone چیست؟

اين يک پيام است كه احتمالا در انتهای خيلی از ايميل‌ها ديده‌اید، پیامی که در پایان ایمیل‌های کاربران اپل دیده می‌شد. شاید از افراد آن را غیر حرفه‌ای بدانند. اما کاربران مختلف دلایل متفاوتی برای پاک نکردن آن داشتند:

  1. بعضی از افراد، نمی‌دانستند چطور این جمله را حدف کنند یا برای این کار تنبلی می‌کردند. البته هزاران سایت روش حذف این جمله را آموزش داده بودند، اما عده‌ی زیادی از کاربرها هیچ‌وقت تنظیمات اولیه گوشی را تغییر نمی‌دهند و حتی فکر این کار هم به ذهن آن‌ها خطور نمی‌کند.
  2. در سال‌های قبل و در بین کاربران قدیمی‌تر، زمانی که محصولات اپل جز کالاهای لوکس به شمار می‌رفت، افرادی بودند دوست داشتند طرف مقابل از برند گوشی آنها اطلاع داشته باشد. آنها با این پیام که بصورت خودکار در انتهای ایمیل‌شان وجود داشت، به شیوه‌ای غیرمستقیم به فرد مقابل ذکر می‌کردند که من از این دستگاه لوکس استفاده می‌کنم.
  3. از آنجایی که اکثر افراد تسلط‌شان در هنگام تایپ با گوشی کمتر از تایپ با کامپیوتر است، عده‌ای از این پیام به عنوان یک یادآور برای خواننده کمک می‌گرفتند تا ذکر کنند که غلط‌ها من را به حساب تایپ با گوشی بگذارید. این پیام ساده به اطلاع می‌داد این ایمیل از گوشی ارسال شده و ممکن است شامل غلط‌های تایپی باشد، به همین دلیل هم این غلط‌های املایی و تایپی توجیه شده به نظر می‌رسیدند.

اما شايد اين يكي از كم هزينه‌ترين روش‌هاي تبليغ كمپاني اپل بوده. این تکنیک بازاریابی و فروش هزينه‌اش تنها چند خط كد بود، اما قطعا زوايای پنهان ديگری هم داشته و یک تکنیک بازاریابی هوشمندانه به شمار می‌رود.

این تکنیک بازاریابی هوشمندانه اپل چیست؟

همانطوری که در بالا توضیح دادیم این کار هزینه زیادی برای شرکت نداشته، تنها چند خط کد که بصورت پیش‌فرض امضایی با عنوان Sent from my iPhone را انتهای ایمیل‌های میلیون‌ها کاربر دستگاه‌های اپل قرار می‌دهد. هرکسی که به این پیام علاقه‌مند نباشد، امکان حذف آن را دارد، اما خیلی از افراد زمانی را برای این تغییر اختصاص نمی‌دهند. در نهایت هم هر ایمیلی که با چنین پیامی ارسال شود، تبلیغی برای این شرکت محسوب می‌شود که به طرف مقابل این حس را منتقل می‌کند: «من از آیفون استفاده می‌کنم، تو هم استفاده کن».

تکنیک‌های بازاریابی اینترنتی بیشتر از دو دهه عمر دارند، گفته می‌شود اپل اولین در استفاده از این روش نبوده. سال‌هایی دورتر هات میل هم از این شیوه استفاده کرده بود و بعدتر اپل راهکاری قدیمی را به شیوه‌ای جدید و در جهت اهداف خودش به کار برد. و همین روش ساده یک تکنیک بازاریابی هوشمندانه شد و بعدتر بین دستگاه‌های دیگر هم مرسوم شد.