کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا (content marketing) از اون مفاهیمی هست که این روزها خیلی شنیده میشه. یعنی شما از محتوا برای بازاریابی و فروش بیشتر و .. استفاده کنی. اما ماجرا یه مقدار پیچیده تر از اونی هست که به نظر میاد. کوکو کانتنت در اینجا براتون یه اشتباه رایجی که برای خیلی از اشخاص و شرکت ها در زمینه محتوا پیش میاد رو بررسی می کنه.

سناریویی که در مورد کانتنت مارکتینگ توی ذهن اشخاص شکل میگیره، این سه مرحله هست:

  1. یه محتوای خوب و با تصاویر قشنگ تولید میکنیم، اینفوگرافیک های جذاب میسازیم و توی سایت یا وبلاگ مون منتشر میکنیم.
  2. اون پست رو توی شبکه های اجتماعی به اشتراک میذاریم، روش تبلیغات انجام میدیم و … تا آدم ها ببینن.
  3. در آخر یه عالمه آدم می بینن، از بین اون همه بالاخره 2 درصدی میان ازمون خرید میکنن.
با بازاریابی محتوا آشنا بشین
یه سناریو معمول و رایج در مورد بازاریابی محتوا

اما قضیه شبیه این پیش نمی ره، یعنی اصلا این شیوه ای نیست که بازاریابی محتوا عمل می کنه. اشتباه دقیقا همونی هست که مردم می کنن محتوا رو تولید می کنی تا مردم رو قانع کنی که بیان ازت خرید کنن.

خب پس کانتنت مارکتینگ چجوری عمل می کنه؟

شما مرحله های 1 و 2 رو بارها و بارها تکرار می کنین، یه عالمه تولید محتوا انجام میدین. تلاش می کنین و توی محتواسازی خوب میشین و متوجه میشین چجوری با مخاطب تون ارتباط برقرار کنین. این بین آزمون و خطا می کنین و تجربه کسب می کنین، اما مرحله سوم هیچ وقت اتفاق نمیفته. در دنیای کانتنت مارکتینگ چیزی مثل مرحله سوم سناریویی که گفتیم وجود نداره.

با بازاریابی محتوا آشنا بشین
اما قضیه اونجوری که اکثریت انتظار دارن نیست

فکر می کنین چقدر پیش بیاد یکی یه مطلبی در مورد یه محصولی از یه برندی که تاحالا حتی اسمش رو نشنیده و اصلا به نظرش آشنا نیست بخونه، بعد خیلی ناگهانی تصمیم بگیره که بره و اون کالا رو بخره؟ خب تقریبا این اتفاق نمیته. پس چرا باید روی کانتنت مارکتینگ سرمایه گذاری کنیم؟ چون:

کانتنت مارکتنیگ باعث می شه آدم ها برند شما رو بشناسن و بهش اعتماد کنن

اون ها مطالب شما رو می بینن. چندین بار اون ها رو میخونن و ذهنیتی رو نسبت به برند شما میسازن. برند شما و حس خوبی که توسط اون محتوا بوجود میارین توی حافظه شون میره. این شاید مدت زیادی طول بکشه، اما جواب میده. کانتنت مارکتینگ باعث می شه یه حساب اندوخته از حس های مثبت توی ذهن مخاطب در موردتون شکل بگیره، این اندوخته به آرومی رشد می کنه اما باعث می شه که یه مشتری وفادار براتون بوجود بیاد.

با بازاریابی محتوا آشنا بشین
پس کانتنت به چه دردی میخوره؟
با بازاریابی محتوا آشنا بشین
تولید محتوا به برند شما کمک میک کنه

تفکرات اشتباه در مورد کانتنت مارکتینگ باعث میشه این اشتباهات رخ بدن:

  • زمان درستی رو در مورد کانتنت مارکتنیگ تخمین نمیزنن. اون ها باید بدونن  برای این کار باید یه انداز کافی تلاش کنن و زمان خوبی صرف کنن. این موضوع مخصوصا برای اون دسته از افرادی یا یک فردی که به منظور انجام کارهای بازاریابی محتوا و سئو استخدام شده می تونه شرایط سختی رو بوجود بیاره.
  • در نتیجه مورد بالا وقتی توی مدت کوتاهی جواب نمیگیرن، کانتنت مارکتینگ رو کنار میذارن. در واقع بهتر بگیم: زود کوتاه میان!
  • سئو رو فراموش میکنین. چون فکر میکنن هدف از بازاریابی محتوا، اشتراک گذاری و وایرال شدن هست. در صورتی که سئو اثر ماندگارتری داره.
کانتنت مارکتینگ
کانتنت مارکتینگ