داستان سرایی در بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای تاثیرگذار است. داستان‌ها در عمیق‌ترین بخش‌های ذهن ما جایگاه ویژه‌ای دارند. این موضوع در تمام نسل‌های بشر دیده می‌شود، از نقاشی‌های انسان‌های غارنشین و نقاشی‌های مصریان باستان تا کتاب‌های کهن و تبلیغات تلویزیونی امروزی. نکته‌ی مهم اینجاست که نیاز نیست هر محتوایی سبک داستان سرایی داشته باشید، اما داستان‌ها از انواع محتوایی هستند که باید در استراتژی محتوا لحاظ کنیم و در تقویم محتوا جایی برای آن‌ها در نظر بگیریم.

همه‌ی داستان‌ها هدفی دارند. حتی وقتی به داستان‌های کودکی فکر می‌کنیم، متوجه می‌شویم هر کدام یک پیام اخلاقی یا آموزشی برای مخاطب  خود داشتند که در روند داستان آن را منتقل می‌کردند. در بازاریابی محتوا هم همین‌طور است و هدف در اینجا، جذب مخاطب بر اساس اهداف استراتژی محتوای برند است. در ادامه نکاتی در این موضوع را مطرح می‌کنیم.

چطور داستان سرایی کنیم؟

داستان سرایی اهمیت دارد، چون 92% از مخاطبین ترجیح می‌دهند برندها تبلیغاتی بسازند که حالت داستانی دارند. داستان‌ها با عواطف ما در ارتباط هستند، دنبال کردن یک خط داستانی جذاب و لذتبخش است، داستان‌ها 22 برابر بهتر در خاطر می‌مانند و به همین دلیل هم ارتباط برقرار کردن با آنها راحت است. برندها از این ویژگی‌ها استفاده می‌کنند تا به کاربر نشان دهند که چطور کالا یا خدمات‌شان در زندگی آنها تاثیر مثبتی ایجاد می‌کنند. داستان‌ها باعث می‌شوند در بدن ما هورمون اکسی‌توسین ترشح شود، هورمونی که مسئول حال خوب ماست. در بازاریابی محتوایی و کمپین‌ها‌، برندها سعی می‌کنند حس خوبی ایجاد کنند تا مخاطب با برند ارتباط احساسی مثبتی برقرار کرده و از این طریق وفاداری مخاطب را به‌دست آورند.

اما چطور باید داستان سرایی در بازاریابی محتوا انجام دهیم؟ در ادامه مطلب توضیح می‌دهیم.

1. از شخصیت‌های درست استفاده کنید

منظور از شخصیت‌های درست، آنهایی هستند که در عین جذابیت با مخاطبین شما نقاط مشترک دارند. کسانی که دغدغه‌های مشابهی با مخاطب شما دارند، در نتیجه از نظر احساسی با خواننده ارتباط برقرار می‌کنند. مثلا می‌توانید یکی از دغدغه‌های مخاطب را بیان کنید و در ادامه توضیح دهید که چطور از محصولات شما برای حل این مشکل استفاده می‌شود.

2. داستان جذاب بنویسید

برای داستان‌نویسی نیازی نیست شهرزاد قصه‌گو باشید، ارزش یک داستان را طول آن تعیین نمی‌کند. در عوض سعی کنید داستانی جذاب بنویسید. در بازاریابی هوشمندانه توضیح دادیم که مراقب باشید خارج از حوصله مخاطب صحبت نکنید، پس از تکرار و ربط نکات نامربوط خودداری کنید، بخش‌های جذاب‌تر را در ابتدای متن قرار دهید و داستان سرایی خلاصه اما در عین حال تاثیرگذار داشته باشید.
در جذابیت داستان تیتر را هم مد نظر قرار دهید، اگر بهترین داستان را هم بنویسید اما تیتر خوبی برای آن نداشته باشید، موفق به جذب مخاطب نمی‌شوید. مثلا اگر قصد نوشتن داستان کسب‌وکار خود را دارید، به جای نوشتن: «چطور موفق شدم؟» تیتر مناسب‌تری انتخاب کنید مثل: «مسیر من در راه درآمد X تومانی»

3. احساسات را هدف بگیرید

احساسات راه خوبی برای گیرایی داستان هستند. این احساس می‌تواند کنجکاوی، شادی، لذت، عشق، ترس، شوخی و … باشد. از داستان‌ها برای گرفتن بازخورد از مخاطب استفاده کنید. در نتیجه می‌توانید انتظار داشته باشید تا مخاطب به عملی که شما او را دعوت کرده‌اید پاسخ دهد. این عمل ممکن است دعوت به خرید باشید یا خواندن مطلبی در وبلاگ، بازدید از سایت و…

4. هدف برند را همیشه مد نظر قرار دهید

هدف در بازاریابی محتوا همان چیزی است که هسته اصلی استراتژی را تشکیل می‌دهد و هر بخش از محتوا باید در مسیر استراتژی حرکت کند. شاید داستان سرایی در بازاریابی محتوا سبکی متفاوت‌تر از سایر بخش‌های معمول داشته باشد، اما به این معنی نیست که هدف و استراتژی اصلی را شامل نشود. هر محتوایی که از سمت شما به انتشار می‌رسذد باید در قالب استراتژی محتوا قرار گیرد و با معیار آنن سنیجده شود. پس همواره هدف را مد نظر داشته باشید.

اینفوگرافیک نکات داستان سرایی در بازاریابی محتوا
اینفوگرافیک داستان سرایی در بازاریابی محتوا + مثال از برندهای مطرح

مثال داستان سرایی در بازاریابی محتوا از برندهای مطرح

استفاده از داستان سرایی با اهداف مختلفی در بین برندهای مطرح انجام می‌شود که در اینجا چند نمونه‌ی موفق از آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم. حالا که اطلاعات خوبی در مورد داستان سرایی کسب کردید، خواندن این مثال‌ها کمک می‌کنند تا از شیوه‌های موفق استفاده از این روش باخبر شوید و بتوانید از آن برای کار خود ایده بگیرید.

    • National Geographic

      National Geographic به پست‌های جذاب و پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی معروف است، در کنار عکس‌های زیبا و چشم‌گیر در شبکه‌های اجتماعی این برند، داستان سرایی‌های جذابی درباره‌ی هر عکس به نقل از عکاس آن مطرح می‌شود که ارتباط احساسی بیشتری در خصوص عکس ایجاد می‌کند، این داستان‌ها باعث می‌شوند تا مخاطب با احساساتی که عکاس در زمان برداشت عکس تجربه کرده است را درک کند.
      این برند به جای تمرکز روی مطرح کردن خود در هر عکس، پل ارتباطی بین مخاطب و عکاس برقرار می‌کند. این پل باعث می‌شود که ارتباط و احساس انسانی در پس عکس‌ها ایجاد شده و به همان فاکتوری تبدیل شود که کاربر برای تجربه‌ی دوباره آن به این صفحه مراجعه می‌کند.

      یک مثال از National Geographic داستان سرایی در بازاریابی محتوا
      یک مثال از National Geographic داستان سرایی در بازاریابی محتوا
    • Land Rover

      این کمپانی به مناسبت سالگرد 70 سالگی شرکت، یک کمپین برگزار کرد. ویدئوی این کمپین با نام The Land of Land Rovers فیلمی بر اساس واقعیت است که داستان اهالی منطقه‌ای دورافتاده از هیمالیای هند را مطرح می‌کند، اهالی این منطقه برای ارتباط دهکده‌های کوچک با هم از Land Roverهای مدل 1975 استفاده می‌کنند تا مسیرهایی خطرناک و جاده‌هایی پرپیچ و خم را طی کنند. در این فیلم مستند کوتاه، در زمانی حدود 3 دقیقه به خوبی به ویژگی قدرت خودروها اشاره می‌کند.
      ویژگی برتر این نوع داستان سرایی نقل تجربه‌ای از مشتری و مصرف‌کننده است که یکی از تاثیرگذارترین داستان‌ها برای کسب‌وکار است.

  • Coca-cola

در هرجایی که صحبت از تکنیک‌های خوب مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ می‌شود، همیشه اسمی از کوکا کولا هم دیده می‌شود. یکی از کارهای جالبی که این برند در بخشی وبلاگ سایت خودش تحت عنوان Journey انجام داده است، استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوا است. یکی از مثال‌های این بخش را در عکس زیر می‌بینید. در این مقاله به شیوه‌ای داستانی به توضیح هنر نوشتن روی شیشه مغازه‌ها (از جمله رستوران‌ها) و تابلوها اشاره می‌شود که هنری که رو به مرگ و نابودی است، اما نسل جدید از جوانان هستند که در حال یادگیری آن از افراد قدیمی‌ترند.

داستان سرایی در بازاریابی محتوا برند کوکا کولا
داستان سرایی در بازاریابی محتوا برند کوکا کولا

به داستان سرایی برای کسب‌وکار نیاز دارید؟….

اگر براس کسب‌وکار خود نیاز به محتوای خوب دارید، اگر می‌خواهید از داستان سرایی در بازاریابی محتوا استفاده کنید اما نمی‌دانید چطور باید این کار را انجام دهید، با کوکو کانتنت در تماس باشید. کارشناسان ما در این زمینه شما را راهنمایی می‌کنند تا محتوای مناسب کسب‌وکارتان را داشته باشید.

مشاوره رایگان