یک جمله معروفی درباره بازاریابی محتوا وجود دارد:

تولید محتوا مانند اولین قرار عاشقانه است، اگر مدام در مودم خودتان صحبت کنید، قرار دومی در کار نخواهد بود.

همه ما داستان‌های بامزه و گاهی وحشتناک از اولین قرارها شنید‌ه‌اید، اما این رابطه چگونه با بازاریابی محتوا ارتباط دارد؟ بگذارید توضیح دهیم. به عنوان مثالبی برای درک بهتر موضوع، دو دیالوگ، از دو دیدار اول را در نظر بگیرید:

قرار شماره 1:

«سلام! من خیلی باحالم. تیپم خوبه، یه عالمه دوستای خوب و آدم حسابی هم دارم. من وضع مالی خوبی دارم، به عنوان تفریح پیانو می‌زنم، گاهی وقت‌ها شعر می‌گم توی ورزش فوتبال هم خیلی خوبم اما تفریح مورد علاقه‌م مسافرته. با من باشی کلی اتفاق خوب تجربه می‌کنی»

قرار شماره 2:

«-: از دیدن شما خوشحالم. شنیدم به موسیقی علاقه داری؟ درسته؟

+:…

-: چه عالی! منم پیانو می‌زنم، اما تفریح مورد علاقه‌ام مسافرته. شما سفر دوست داری؟

+: …

-: وای منم عاشق پاریسم. چندتا از دوستام اونجا زندگی می‌کنن، می‌تونم شما رو با اون‌ها آشنا کنم، یکی‌شون طراح لباسه، اون یکی کتاب فروشی داره. این پسر داستان‌های عالی از مشتریانش تعریف می‌کنه. یه دفعه از یه زوجی می‌گفت که… »

به نظر شما کدام یک از این دو قرار، به قرار دوم منجر می‌شود؟ پاسخ قرار دوم است. در واقع در هر دو شاید اطلاعات مشابهی منتقل شده است، اما گزینه اول فرد بیشتر به تعریف و صحبت از خود پرداخته است و این در نظر کسی جذاب نیست.

چرا بازاریابی محتوا مانند قرار اول است؟

مشاغل و افراد باید بدانند که دیگر با یک دنیای یک طرفه، مواجه نیستند که شما بخواهید همه چیز را در مورد خودتان به مصرف کنندگان بگویید و آنها هم تنها شنونده باشند. دو مثالی که در بالا ذکر شد، نمونه‌هایی هستند که تفاوت بازاریابی سنتی (قرار شماره 1) با بازاریابی محتوا (قرار شماره 2) را به خوبی نمایش می‌دهند.

در اولین قرار شما نمی خواهید تمام وقت خود را صرف صحبت در مورد خودتان و نقاط قوت و تمایزتان کنید، زیرا در این صورت شما فقط به عنوان یک شخص مغرور، خودخواه شناخته می‌شوید که علاقه‌ای به شخص مقابل خود ندارد. پس اگر واقعاً به دنبال ادامه رابطه با فرد مقابل هستید، باید به او نشان دهید که مایلید به حرف‌هایش گوش کنید، با او مکالمه داشته باشید، در مورد علایقش صحبت کنید و حتی داستان‌های مشابهی هم نقل کنید.

این موضوع درباره بازاریابی محتوا هم به همین شکل است. مخاطبان شما می‌خواهند چیزی را بخوانند که مرتبط با نیازهای آنهاست. این محتوا می‌تواند در سایت یا شبکه‌های اجتماعی باشد، در هر صورت این یک تجربه لذت بخش است و باعث می‌شود تا مخاطب باز هم به سمت شما بازگردد. در این رابطه که بین شما و مخاطب شکل می‌گیرد، شما تلاش می‌کنید تا آنجا که ممکن است، مفید باشید. پس اگر «مخاطبان» خود را با محتوای آموزنده خود تحت تأثیر قرار دهید، آنها باز هم به شما مراجعه می‌کنند. همانطور که در مثال قرار شماره 2، برای قرار دوم برنامه‌ریزی می‌شود.

درباره بازاریابی محتوا بیشتر بدانید

به لطف پیشرفت‌هایی که در دنیای بازاریابی شکل گرفته است، اکنون کنترل در دست مخاطب است و او انتخاب می‌کند که چه زمانی، کجا و چگونه با برندهای مختلف ارتباط برقرار کند.

درباره بازاریابی محتوا که تنها بخشی از استراتژی کلی بازاریابی ما را در بر می‌گیرد، در آن سه نوع محتوای اصلی وجود دارد:

1. محتوایی که اطلاعاتی را به مخاطب منتقل می‌کند.

2. محتوایی که  سرگرم کننده است.

3. ترکیبی از هر دو اینها که به شکلی هوشمندانه در کنار هم قرار می‌گیرند.

انتخاب هر یک از این روش‌های فوق برای ارتباط با مشتری بستگی به هدف و ویژگی‌های برند ما دارد. باید با شناخت مشتری به خوبی بداینم که چگونه ما مشتریان و مشتریان بالقوه را درگیر می‌کنیم تا با استفاده از اطلاع‌رسانی یا سرگرمی، ارزشی به زندگی آنها بیافزاییم. با این تعارف مشخص است که بازاریابی محتوا در واقع شکل دیگری از خدمات است. خدمات ارزشمندی که به مشتری ارائه می‌دهید و در نهایت از آنها وفاداری و طرفداری دریافت می‌کنید.

به بیان ساده‌تر، بازاریابی محتوا در واقع ارائه اطلاعات مفیدی است که به مخاطب کمک می‌کند تا مشکلی را حل کند یا سرگرم شود. این اطلاعات می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، مانند وبلاگ، پادکست، ویدئو و… اما در اینجا برخلاف بازاریابی سنتی شما نباید به صراحت مخاطب را تشویق کنید یا بصورت مستقیم از او دعوت کنید تا محصول یا خدمات شما را انتخاب کند. شما باید سعی کنید مفیدترین و آموزنده‌ترین حالت ممکن باشید و به سوالاتی که به دنبال آنها می‌گردند پاسخ دهید. در این روش همه چیز در مورد تأمین ارزش برای مخاطب است، مخاطبی که در آینده می‌تواند به مشتری وفاداری تبدیل شود.

ویژگی محتوای خوب
ویژگی محتوای خوب

4 ویژگی محتوای خوب را بشناسید

محتوای خوب چیست؟ محتوایی است که غیر کپی باشد، برای کاربر کاربرد داشته باشد و به یک سوال پاسخ دهد. برای تولید محتوا خوب باید از منبع یا منابع درستی کمک گرفته شود و در عین حال منحصر به فرد و مختصر هم باشد. محتوای خوب از نظر دستور و نگارش هم درست است و به درستی قالب‌بندی می‌شود.

 

وقتی درباره بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم، کیفیت محتوا مهم‌ترین موضوع است. برای تولید محتوای خوب باید نکات زیر در نظر گرفته شوند:

1. مخاطب را بشناسید:

برای شناخت مخاطب باید تحقیق کنید. و با داشتن شناخت می‌توانید در تولید محتوایی که نیاز اون را برطرف می‌کند و پاسخ سوالاتش را می‌دهد بهتر عمل کنید.

2. با زبانی مناسب گروه مخاطب مورد نظر صحبت کنید:

برای برقراری ارتباط مناسب با مخاطب باید بتوانید با زبانی که مناسب گروه مخاطبان مورد نظر شماست صحبت کنید. تنها با انتخاب لحن محتوا مناسب و شیوه‌ی انتقال مناسب می‌توانید در جلب توجه و اعتماد کاربر موفق باشید.

3. محتوایی جذاب بسازید:

محتوای جذاب برای هر بستری ویژگی‌های خود را دارد. از این رو باید بستر انتشار محتوای خود را به خوبی بشناسید (سایت، اینستاگرام، لینکدین، توییترو…) و محتوایی جذاب با توجه به ویژگی‌های آن بستر بسازید.

4. مفید باشید:

درست است که تولید و انتشار محتوا باید بصورت منظم باشد، اما تولید محتوایی که کیفیت لازم را ندارد بی‌فایده است. شما باید مطالبی مفید برای کاربر تولید کنید و به خاطر داشته باشید هدف تنها انتشار نیست، بلکه محتوا باید مخاطب پسند هم باشد.

درباره بازاریابی محتوا به کمک نیاز دارید؟ نیاز به محتوای خوب دارید؟ با کوکو کانتنت در ارتباط باشید تا محتوایی خوب و مناسب خود را داشته باشید.

مشاوره رایگان اینستاگرام