هشتگ های اینستاگرام از موضوعات مهم در بازاریابی در اینستاگرام هستند و در صورتی که از این ابزار به خوبی استفاده شود، تاثیر خوبی روی صفحه شما خواهد داشت. استفاده از هشتگ های مرتبط و هدفمند در پستها و استوری های خود یکی از بهترین راه‌ها برای کشف توسط مخاطبان جدید در اینستاگرام است. همین موضوع به تعامل بیشتر،یافتن دنبال کنندگان بیشتر و در نهایت رسیدن به مشتریان بیشتر کمک می‌کند.

بسیاری از افراد گروه خاصی از هشتگ‌ها را فالو می‌کنند. برخی دیگر هم برای یافتن مطالب و حتی محصولات مورد نظر خود از سرچ هشتگ‌ها کمک می‌گیرند. در نتیجه، از آنجا که هشتگ های اینستاگرام با هدف «کشف محتوا» مورد استفاده قرار می‌گیرند، هشتگ‌های مناسب می‌توانند مخاطبان هدف‌تان را به شما برسانند، حتی اگر از قبل هم ارتباطی با شما نداشته باشند. مثلا اگر یک بلاگر غذا از هشتگ‌هایی مثل #غذای_خوشمزه و یا #رسپی استفاده کند، می‌تواند به مخاطبان جدیدی در دسته مخاطبین هدف خود دست پیدا کند.

راهنمای استفاده از هشنگ های اینستاگرام
راهنمای استفاده از هشنگ اینستاگرام

کارهای ممنوعه در هشتگ های اینستاگرام کدامند؟

  1. گاهی اوقات می‌بینیم که بعد از یک خبر جدید، افراد برای گرفتن بازدید بیشتر، از هشتگ‌های مرتبط با آن خبر استفاده می‌کنند. اما به خاطر داشته باشید که فقط از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید. درست است که ممکن است هشتگ‌هایی مثل #کیم_کارداشیان یا #نوید_محمدزاده و یا #تتلو بازدید زیاد و مخاطبین زیادی داشته باشند، اما تا وقتی هشتگی مرتبط با موضوع مطلب و کار شما نیست هرگز از آنها استفاده نکنید.
  2. در صفحات خصوصی یا پرایوت از هشتگ استفاده نکنید، زیرا کمکی به دیده شدن شما نمی‌کنند و تا زمانی که صفحه شما عمومی یا پابلیک نباشد، هشتگ‌های شما برای کسی به نمایش درنمی‌آیند.
  3. استفاده از اعداد در هشتگ‌ها مجاز است اما استفاده، مثل #کنکور1400 ، علامت‌هایی مثل $ مجاز نیستند. در ضمن، معمولا پیشنهاد می‌شود که از هشتگ‌های دارای ایموجی هم استفاده نکنید، چون در اکثر موارد، شانس زیادی برای پیدا شدن توسط مخاطبین را ندارند.
  4. از هشتگ‌های تکراری برای تمام پست‌ها استفاده نکنید. برای هر پست گروه هشتگ‌های مرتبط با همان پست را به کار بگیرید.
راهنمای استفاده از هشنگ های اینستاگرام
هشتگ های غیر مرتبط استفاده نکنین

چه تعداد هشتگ کافی است؟

تا 30 هشتگ در پست و 10 هشتگ در استوری مجاز است. در این بازه هر تعداد هشتگ را می‌توانید قرار دهید، اما پر کردن این تعداد با هشتگ‌هایی مثل #love یا #dog که جز پرکاربردترین کلمات در دسته هشتگ‌های اینستاگرام هستند پیشنهاد نمی‌شود. در عوض می‌توانید از هشتگ‌هایی با مخاطب هدف کوچکتر که به مخاطبین مورد نظر شما نزدیک‌تر هستند استفاده کتندی و نتیجه بهتری بگیرید. اما این نکته که هشتگ‌های بیشتر به بیشتر دیده شدن کمک می‌کنند را هم فراموش نکنید، پس:

سعی کنید بیشترین تعداد هشتگ‌ها مرتبط با کار خود را پیدا و استفاده کنید.

راهنمای استفاده از هشنگ های اینستاگرام
چندتا هشتگ استفاده کنین؟

چطور هشتگ‌های مناسب را پیدا کنم؟

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی برای این کار وجود دارند اما راحت‌ترین و بی‌دردسرترین راه را در اینجا به شما توضیح می‌دهیم که برای این روش به برنامه جایگزینی نیاز ندارید و از اپلیکیشن اینستاگرام کمک می‌گیرید.

برای پیدا کردن هشتگ های اینستاگرام مناسب خود، اول باید میزان محبوبیت هر هشتگ را شناسایی کنید. پس در بخش سرچ اینستاگرام، کلمه مورد نظر را تایپ کنید و در بخش tgas به عددی که زیر هر هشتگ نمایش داده می‌شود، دقت کنید. این عدد میزان تعداد پست‌هایی است که در یک هشتگ وجود دارند و معیار خوبی برای سنجش محبوبیت یک هشتگ است.

راهنمای استفاده از هشتگ در اینستاگرام

میزان محبوبیت یه هشتگ رو در اینستاگرام پیدا کنین

حالا تکوکو کانتنت یک روش دسته‌بندی برای هشتگ های اینستاگرام پیشنهاد می‌دهد به نام:  یه معجون هشتگی!

  1. هشتگ‌هایی که چند میلیون هستند را در دسته «بیش از حد پرطرفدار» قرار می‌دهیم. این دسته کارایی زیادی ندارند چون بیشتر از مخاطبین هدف، ربات‌های کامنت و دایرکت اسپم را جذب می‌کنند که نه تنها مشتری نیستند، بلکه مزاحمت هم ایجاد می‌کنند. پست‌ها در این دسته در مدت کمی در صدر لیست می‌مانند، زیرا سرعت آپدیت مطالب این هشتگ‌ها زیاد است. یک یا 2 هشتگ از این دسته را بیشتر استفاده نکنید.
  2. بین 300 هزار تا 1 میلیون را «هشتگ‌های پرطرفدار» نام‌گذاری می‌کنیم. 3 تا 5 هشتگ هم از این دسته قرار دهید.
  3. آنهایی که بین 300 هزار تا 80 هزار تا هستند را در دسته «معمولی» قرار می‌دهیم.  3 تا 5 هشتگ هم از این دسته قرار دهید.
  4. برخی هشتگ‌ها هم در دسته «تخصصی» موضوع فعالیت شما هستند و کاملا گروه مخاطبین هدف شما را هدف می‌گیرند. 3 تا 5 عدد هم از این دسته از هشتگ‌ها قرار دهید.
  5. هشتگ‌هایی هم هستند که مرتبط با برند شما می‌شوند. شما آنها را برای دسته‌بندی مطالب خود یا کمپین‌های خود استفاده می‌کنید که می‌توانید بر حسب موضوعیت یک یا دو عدد از آنها را هم به کار ببرید.
راهنمای هشتگ های اینستاگرام
اگر در مورد هشتگ های اینستاگرام سوالی دارید، در این متن کوکو کانتنت یک راهنمای کامل برای ساخت هشتگ‌ها آماده کرده است.

هر کدام از انواع هشتگ‌ها چه کاربردی دارند؟

این بخش را هم بر اساس دسته‌بندی معجون هشتگی توضیح می‌دهیم. هشتگ های اینستاگرام که در دسته «بیش از حد پرطرفدار» هستند شما را برای چند ثانیه تا چند دقیقه، به مخاطبین زیادی نمایش می‌دهند. هشتگ‌های پرطرفدار هم شما را به افراد زیادی نشان می‌دهند اما ماندگاری تا چند ساعت هم در صدر این لیست امکان‌پذیر است. هشتگ‌های دسته «معمولی» بین چند ساعت تا چند روز پست شما را برای یک سری از مخاطبین نمایش می‌دهند، اما بر اساس میزان جذابیت مطلب خود، می‌توانید برای مدت بیشتری هم در صدر این لیست باقی بمانید، در این صورت شانس دیده شدن شما بیشتر می‌شود.

تمام هشتگ‌هایی که تا اینجا توضیح دادیم باعث می‌شوند تا افراد فارغ از اینکه فالوور شما هستند، یا نه، مطلب شما را ببینند. در صورتیکه بازخورد مثبت از افرادی که فالوور شما نیستند، بگیرید، این موضوع به الگوریتم اینستاگرام جذابیت پست‌های شما را نشان می‌دهد. در نتیجه، الگوریتم به محتوای شما به عنوان یک محتوای خوب امتیاز مثبت می‌دهد. این موضوع در نهایت به افزایش اینگیجمنت منجر می‌شود.

راهنمای استفاده از هشتگ در اینستاگرام
هر گروه از هشتگ ها به چه دردی می خورن؟

از هشتگ های اینستاگرام در کجا استفاده کنیم؟

سوال بعدی در مورد محل قرارگیری هشتگ‌هاست. بسیاری از افراد بر سر دوراهی «کامنت» و «کپشن» برای قرار دادن لیست هشتگ‌ها قرار دارند و اما پاسخ این سوال: تفاوتی ندارد.

در واقع برای الگوریتم محل قرارگیری هشتگ‌ها تفاوت چندانی ندارد، حداقل تا کنون مدرکی برای این موضوع وجود ندارد و نتیجه بررسی‌ها یکسان بودن بازخورد را نشان می‌دهد. پس می‌توانید در کپشن و بعد از متن قرار دهید یا در یک کامنت. در نهایت نتیجه یکسان خواهد بود.

راهنمای استفاده از هشتگ در اینستاگرام
کجا از هشتگ استفاده کنین؟

اما….

برای موفقیت در هشتگ های اینستاگرام باید روی تولید محتوا ارزشمند کار کنید. موضوعات خوب انتخاب کنید و شیوه ارائه محتوا خوبی به کار بگیرید تا در نهایت به موفقیت برسید. اگر در زمینه تولید محتوا برای سایت یا اینستاگرام خود نیاز به کمک دارید، با کوکو در ارتباط باشید.

با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان اینستاگرام