محتواساز از تركيب محتوا + ساز تشکیل شده، و معنی آن به ظاهر مشخص است، یعنی کسی که محتوا می‌سازد. در کنار آن به انجام عمل ساخت و تولید محتوا هم محتواسازی گفته می‌شود. در اکثر متن‌هایی که در اینترنت هستند، این کلید واژه‌ها به شکل محتوا ساز و محتوا سازی نوشته شده‌اند، اما در کوکو کانتنت آن را بدون فاصله می‌نویسیم، چون در اینجا «ساز» رو به عنوان یک پسوند در نظر گرفته شده و به نقل از ویکی‌پدیای فارسی:

پسوند در زبان‌شناسی، تکواژ وابسته است که به پایان واژه‌ها می‌چسبد و معنای واژه را دگرگون می‌کند.”

پس این را به عنوان یه کلمه‌ای دست‌ساز از ما قبول کنید. و حالا بعد از توضیحات اولیه به سراغ اصل ماجرا می‌رویم!

محتواسازی چیست؟

برای توضیح محتواسازی اول به دنبال مفهوم محتوا می‌رویم. محتوا به مطالب، تصاویر، ویدئوها و در کل هرچیزی گفته می‌شود که برای انتقال مفاهیم به افراد در فضای اینترنت منتشر می‌شود. این مطالب شامل این موارد وبلاگ‌ سایت‌ها، تصاویر و متن‌های شبکه‌های اجتماعی، توضیح محصولات، توضیحات درباره‌ی ما در سایت، نوشته‌های رو صفحه اول سایت، ویدئو‌ها، اینفوگرافیک ها، عکس‌ها و… بسیاری بیشتر از این‌هاست.

محتواسازی یک واژه کلی است. به کل اقداماتی گفته می‌شود که در جهت ساخت محتوا انجام می‌شوند.

محتواساز کیست؟

هر کسی كه در یکی از زمینه‌های ذکر شده، در جهت تولید محتوا فعالیت می‌کند، محتواساز محسوب می‌شود. تخصص آن فرد ممكن است در رابطه با نوشتن باشد، يا طراحی، يا عكاسی يا ساخت ويدئو، اما وقتي در زمينه ساخت محتوا فعاليت كند، محتواساز نام می‌گیرد.

اما برای رفع ابهام، توضیح اینکه «محتواساز چه کسی نیست» را هم بخوانید. يكي از موضوعاتی که معمولا با محتواسازی اشتباه گرفته می‌شود، کارشناس سئو است. کارشناس سئو کسی است که کمک می‌کند سایت شما به نتیجه‌های بهتری در صفحات گوگل برسد و سایت را برای موتورهای جستجو به خصوص گوگل بهینه می‌کند. درست است که یک محتواساز که متنی را می‌نویسد، باید در زمینه سئو هم دانش داشته باشد، اما یک کارشناس سئو نیست.

موضوع بعدی محتواگذاری است. کسی که مطالب را در سایت یا شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد و آن‌ها را مدیریت می‌کند، به شغل محتواگذاری مشغول است. در حالیکه یک محتواساز می‌تواند محتواگذار هم باشد.

شغل محتواسازی یک مفهوم جدید است، به همین دلیل هم هنوز خیلی از افراد از یک محتواساز انتظار دارند در نقش یک آچار فرانسه همه فن حریف ظاهر شود و همه کارها را یک تنه انجام دهد. اما این کار بیشتر برای یک تیم مناسب است و فعالیت تیمی در این زمینه، نتیجه‌ی بهتری دارد.

استخدام محتواساز یا کمک گرفتن از تیم محتواسازی

در گذشته‌های دور، افرادی با اسم همه‌چیزدان یا علامه بودند که در همه زمینه‌ها، از شعر و ادبیات تا طب و نجوم اطلاعات داشتند. با گسترش علم و پیشرفت دیگر یک نفر نتوانست در همه‌ی زمینه‌ها به درجه‌ی استادی برسد. پس علوم به شاخه‌های جزئی‌تری تقسیم شد، این شاخه‌ها گسترش پیدا کردند و به جایی رسیدیم که دانش یک پزشک با یک دانشمند تفاوت‌های زیادی دارد. همان دانش‌هایی که در گذشته همراه با چندین موضوع دیگر در حیطه علمی یک نفر بودند.

مثالی که گفتیم نمونه بزرگی بود تا مفهوم تخصص‌های محتواسازی را بهتر متوجه شوید. با پیشرفت و پررنگ‌تر شدن مبحث محتواسازی، اهمیت تخصص در زمینه‌های مختلف آن بیشتر حس می‌شود. و در اینجاست که مفهوم تیم محتواسازی اهمیت پیدا می‌کند. تیمی که چندین متخصص در زمینه‌های مختلف تهیه محتوا را در کنار هم جمع کرده تا بهترین نتیجه را ارائه دهد.

کمک گرفتن از یک تیم محتواسازی معمولا نتیجه بهتری برای شما دارد. اما برای شرکت‌ها و مجموعه‌های کوچک داشتن یه تیم محتوا توجیه اقتصادی ندارد، در نتیجه می‌توانند یکی از گزینه‌ی استخدام یک محتواساز همه فن حریف یا برون سپاری محتوا را انتخاب کنند. البته معمولا برون سپاری محتوا نه تنها نتیجه‌ی بهتری دارد، بلکه از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه‌تر است.