استفاده از موضوع دسترسی به اطلاعات می تونه به ما در دیجیتال مارکتنیگ و بازاریابی محتوا که هدف شون ترغیب مردم به خرید کالا یا خدمات هست، کمک کنه. این موضوع رو با چند مثال توضیح میدیم:

در نظر شما کدوم یکی از این حیوانات ترسناک تر هستن؟ پشه، حلزون، فیل و کوسه. فکر میکنین کدوم شون در سال باعث مرگ آدم های بیشتری میشن؟ خب بر اساس دسترسی به اطلاعات و ذهنیتی که دارین شاید جواب هاتون متفاوت باشه، اما شاید جالب باشه بدونین در بین همه این ها کوسه ها در سال آدم های کمتری میکشن!

روانشناسی و مارکتینگ
ار روانشناسی در مارکتینگ کمک بگیریم
روانشناسی و مارکتینگ
از روانشناسی در دیجیتال مارکتنیگ کمک بگیریم

چقدر باید نگران زلزله، انرژی هسته، جنون گاوی، سیگار کشیدن، آنفولانزا و یا ویروس کرونا باشیم؟ در جواب به این سوال ها افراد از ذهنیتی به اسم دسترسی به اطلاعات استفاده می کنن. اون ها با پرسش هایی از نمونه هایی که به ذهن شون می رسه، احتمال خطر رو ارزیابی می کنن.

دسترسی به اطلاعات
اطلاعات و باورهایی که توی ذهن ما هستن روی برداشت ما از موضوعات تاثیر میذارن

نقش دسترسی به اطلاعات رو در مورد ویروس کرونا بهتر می تونیم درک کنیم. بیماری های قلبی یا سیگار کشیدن سالانه عامل مرگ افراد زیادی می شن، اما آیا به اندازه ویروس کرونا جدی گرفته می شن و در موردشون نگرانی وجود داره؟

مارکتینگ و روانشناسی
نتیجه گیری های افراد بر اساس اطلاعات و باورهایی که در ذهن شون هست پیش بینی کنیم
دسترسی به اطلاعات
نمودار عوامل مرگ انسان ها

 

یه موضوع جالب تر، دسترسی به اطلاعات در زمینه قتل و آدم کشی بیشتر از خودکشی هست در نتیجه افراد تمایل دارن که به اشتباه باور کنن  که آدم ها بیشتر بر اثر قتل می میرن.

سوگیری دسترسی به اطلاعات و تاثیر اون

هر چقدر این نمونه ها براشون نزدیک تر و ملموس تر باشه احتمال نگرانی و سراسیمگی اون ها هم افزایش پیدا می کنه. برای مثال سیل های سال پیش، که باعث شد آدم های بیشتری خونه هاشون رو بیمه کنن، آتش سوزی پلاسکو که منجر به بیمه کردن کسب و کارهای بیشتری در همون دوران شد و این ها الان کمرنگ تر شدن.

مارکتینگ و روان شناسی
از اطلاعات و باورهای مردم برای رونق کسب و کارمون استفاده کنیم

شما می تونین در کسب و کارتون به نحوی مفید از این سوگیری دسترسی به اطلاعات استفاده کنین. یادآوری یه حادثه مرتبط که نتیجه اشتباهی در پی داشته، صحبت با فردی که به دلیل اشتباهی مشکلی براش پیش اومده یا در موضوعی موفق بوده، یادآوری وضعیت مشابهی که بهترین نتیجه رو در پی داشته، روش های مناسبی برای ترغیب مردم هستن. یادتون باشه همین توجه به جزئیات در کسب و کار می تونه موفقیت های بزرگی رو بوجود بیاره.

مارکتینگ و روانشناسی
از اطلاعات و باورهای مردم برای رونق کسب و کارمون استفاده کنیم