رقابت بین حفظ مشتری قدیمی و جذب مشتری جدید یکی از موضوعاتی هست که در دنیای مارکتنیگ همیشه وجود داشته. دیجیتال مارکتنیگ هم به عنوان زیر مجموعه ای از اون از این قاعده مستثنا نیست. حفظ مشتری قدیمی بر اساس دلایل زیادی اولویت بیشتری داره، اما اینکه عده ای بر روی جذب مشتری جدید تمرکز می کنن شاید به این دلیل باشه که به دست آوردن مشتری های جدید کار جذاب تری به نظر میاد و نگه داشتن مشتری های قدیمی کار سخت تری هست. یکی از کارهایی که در این زمینه خیلی مهم هست، خدماتی هست که به مشتری ارائه می شه. گفته می شه 69 % از مشتری ها، به دلیل خدمات فروش ضعیف دیگه از اون شرکت و یا کسب و کار خرید نمی کنن.

حفظ مشتری قدیمی یا جذب مشتری جدید؟ مسئله این است!

هدف هر کسب و کاری رشد و افزایش فروش هست، ما براتون 5 دلیل رو لیست کردیم که ثابت می کنه که برای کسب و کارتون بهتره که روی حفظ مشتری هایی که داره تمرکز کنه. در نتیجه تمرکز روی حفظ مشتری ها می تونه فروشش رو افزایش بده و به رشدش کمک کنه.

  1. ارزون تره:
    شاید جذب مشتری جدید حس خوبی بهتون بده، اما نگه داشتن یه مشتری قدیمی خیلی مقرون به صرفه تره. 70 درصد از کمپانی ها اعلام می کنن که حفظ مشتری هاشون براشون ارزون تره. طبق بررسی هایی نشون داده شده که این کار 7 برابر ارزون تر از به دست آوردن مشتری های جدید هست.
  2. نیازهای مشتری ها قابل شناسایی هست:
    وقتی مشتری هایی داشته باشین که سابقه خرید ازتون رو دارن، به مرور می تونین نیازها رو شناسایی کنین، بر اساس سلیقه و نیازشون محصولات یا خدمات رو بهبود ببخشین که این ها در مجموع باعث افزایش فروش می شن.
  3. راحت تره:
    اینکه بخواین به کسی که قبلا ازتون خرید کرده کالا یا خدماتی رو بفروشین، براتون زحمت کمتری داره. مشتری های قدیمی تون با یه ترغیب کوچیک می تونن راضی بشن که خرید دوباره داشته باشن. اونهایی که خریدی داشتن، اعتماد بیشتری هم دارن.
  4. سریع تره:
    به همون دلیل بالا، راضی کردن کسی که شما رو میشناسه به خرید مجدد ازتون، زمان کمتری میگیره.

حفظ مشتری

خوبه بدونین که بازاریابی محتوا یکی از راه های موثر در راه حفظ مشتری های قدیمی هست و می تونه کمک بزرگی در این زمینه به کسب و کار شما بکنه. کوکو کانتنت می تونه برای تولید محتوا بهتون کمک کنه.