بوجود ‌آوردن حس خوب برای مخاطب موضوعی است که در مارکتینگ باید مد‌نظر قرار گرفته شود. این حس همان چیزی است که هركسی كه در ساخت و تداعی آن موفق عمل کند، مشتری و مخاطبين وفاداری برای خود مي‌سازد. كسانی كه برای تجربه‌ی دوباره‌ی آن حس دوباره مراجعه می‌کنند.

طعم نعنای خمیردندان از کجا شروع شد؟

بیشتر از 100 سال پيش در آمريكا مردم عادت به مسواك زدن نداشتند. به همين دليل هم افراد زيادی با پوسيدگی دندان مواجه می‌شدند. Pepsodent اولین برندی بود که خمیردندان‌هایی با طعم نعنا را ساخت. طعم نعنا و چند مواد تشکیل دهنده دیگر که باعث می‌شدند تا این خمیردندان‌ها هم ماندگاری بیشتری پیدا کنند و هم طعم بهتری داشته باشند.

حس خوب برای مصرف كنندگان خميردندان

کمپین تبلیغات این خمیردندان به نابعه تبلیغات و مارکتینگ آن زمان به اسم Claude C. Hopkins سپرده شد، او از چهره‌های معروف و سلبریتی‌های زمان استفاده کرد تا به مردم نشون دهد مسواک‌زدن کمک می کند تا لبخندی زیبا داشته باشند. نمونه‌هایی های از این تبلیغات را در ادامه می‌توانید ببینید. عکس ها از سایت www.vintageadbrowser.com هستند.

 عکس تبلیغ قدیمی

عکس تبلیغ قدیمی

اما همه کار هاپکینر همین نبود، چارلز داهیگ در کتاب قدرت عادت توضیح می‌دهد طعم و مواد تشکیل‌دهنده خمیردندان‌ها یک عامل موفقیت بزرگ بوجود آوردند. چون افراد بعد از استفاده از خمیردندان حس تازگی در دهان خود تجربه می‌کنند، همینطور حس قلقلک مانندی که سایر مواد تشکیل دهنده برای لثه و زبان‌شون بوجود می‌آورد. مجموعه این‌ها را ذهن انسان معادل حس تمیزی تداعی می‌کند. چون ذهن ما ترجیج می‌دهد یک لذت و پاداش سریع را تجربه کند و حس‌هایی که این خمیردندان برای اولین بار ارائه داد یک نوع پاداش سریع قلمداد می‌شوند.

در جایی از کتاب اثر مرکب از دارن هاردی توضیح می‌دهد اگر مردم به سرعت نتیجه اعمال خود را ببینند کمتر به سمت کار‌ها عادت‌های ناسالم می‌روند. برای مثال فردی را تصور کنید که بعد از یک بار مسواک نزدن دچار پوسیدگی دندان شود، در این صورت حتما به عادت مسواک پایبند خواهد ماند. اما در واقعیت پوسیدگی در طولانی مدت رخ می‌دهد، در نتیجه کاهلی هم در مسواک همیشه وجود دارد.

درست است که با استراتژی، هنوز هم کاهلی در مسواک وجود دارد. اما بوجود آوردن حس خوب برای مخاطب چیزی بود که باعث شد در مدتی حدود 1 سال بیشتر از 60 درصد از آمریکایی‌ها این خمیردندان را در قفسه های خانه خودشان داشته باشند.

خلاصه این ممطلب:

اگر به دنبال موفقیت هستید، حس خوب برای مخاطب بسازید

اگر بتوانيد در مباحث مختلف ماركتينگ و ديجيتال ماركتينگ حس خوب برای مخاطب ايجاد كنيد، به برگ برنده دست پيدا كرديد. عامل موفقيت اين خميردندان و چيزي كه آن را به عادتی روزانه تبديل كرد هم لبخند هاليوودی نبود، حس تازگی و سردی بود كه نعنا بوجود آورد و قلقلكی كه مواد ديگرخمیر دندان داشتند، موفقيت خميردندان را ساختند. و شايد دانستن این موضوع جالب باشد: بود و نبود هيچ كدوم از همين عوامل تاثيری در اصل كاركرد خميردندان ندارند!