اگر بخواهیم استراتژی اقیانوس آبی را ساده و بی‌دردسر توضیح دهیم، باید یک اقیانوس پر از کوسه را تصور کنید. در جایی که کوسه‌های زیادی وجود دارند، شکار زیادی انجام می‌شود، این رقابت و شکارها باعث می‌شوند تا آب اقیانوس از خون شکارها قرمز شوند، به این بخش «اقیانوس قرمز» گفته می‌شود. قاعدتا وقتی شکارچی‌های زیادی وجود داشته باشند، سهم شکار هر کدام هم کاهش پیدا می‌کند، در این بین اگر کسی قصد ماهیگری در این منطقه را داشته باشد، یا سهم کمی به دست می‌ْورد و یا کلا موفق نمی‌شود.

اما در مقابل منطقه‌ای را تصور کنید که کوسه‌های کمتری در آن وجود دارند یا اصلا کوسه‌ای در آن دیده نمی‌شود. آب آن بخش آبی و تمیز است، فرصت زیادی برای ماهیگیری وجود دارد. در نتیجه اگر کسی قصد گرفتن ماهی در این آب را داشته باشید خیلی راحت‌تر می‌تواند به خواسته خود برسد. به این منطقه «اقیانوس آبی» گفته می‌شود اما ربط این موضوعات به کسب‌وکار چیست؟ در ادامه مفصل توضیح می‌دهیم.

استراتژی اقیانوس آبی در کسب و کار

برای درک مفهوم، باید اقیانوس را بازار کار فرض کنید، کوسه‌ها را شرکت‌ها و رقبا در نظر بگیرید و ماهی‌ها را مشتریان و یا فرصت‌های درآمدزایی. استراتژی اقیانوس آبی اشاره دارد که اکثر کسب‌وکارها در فضای اقیانوس‌های قرمز فعالیت می‌کنند، یعنی جایی که رقبای زیادی وجود دارند. در این بین افراد سعی می‌کنند با استفاده از کاهش هزینه‌ها، یا پایین آوردن کیفیت، قیمت‌ها را کاهش دهند تا نسبت به سایر رقبا مزیت رقابتی به دست آورند، اما چاره پایین آوردن قیمت‌ها نیست، بلکه راه درست چیز دیگری است.

بیشتر بخوانید: 5 مزیت رقابتی در اینستاگرام و فروش آنلاین

اما برای موفقیت چه کار باید کرد؟

در واقع راه موفقیت این است که اصلا رقابت نکنید، یعنی به جای اینکه سعی کنید در بازاری که اقیانوس قرمز است، سهمی برای خودتان به دست آورید، به نیازها و بازارهای جدید فکر کنید و در بخشی متفاوت به فعالیت مشغول شوید پس باید به دنبال یک منطقه آبی و جدید برای شروع کار باشید.

در نظر داشته باشید که ایده خوب با بررسی نیازهای مشتری به دست می‌آید. برای داشتن یک ارتباط موفق با مشتری ها، نیازی نیست قیمت را کم کنید، بلکه باید نیازهای جدید بازار را پیدا کنید و سپس برای نیازها جوابی مناسب پیدا کنید و یک بازار رقابتی بوجود آورید. یعنی یک اقیانوس آبی برای موفقیت در کسب‌وکار

موفقیت در بازار بدون رقیب سریع‌تر و راحت‌تر است

وقتی بتوانید بازاری که هنوز رقیبی در آن وجود ندارد را پیدا کنید و در آن فعالیت کنید، تا وقتی که رقبای جدید برای شما پیدا شوند که این بازار را بشناسند و فعالیت خود را آغاز کنند، شما می‌توانید در این بازار سهم خودتون را به دست آورید و با حرکت‌های درست و قدم‌های اصولی شناخته شوید و به موفقیت برسید.

یکی از مثال‌های معروف فعالیت در اقیانوس آبی، شرکت اپل و گوشی‌های آیفون است. زمانی که هنوز کمپانی‌های ابرقدرت بازار موبایل آن زمان مانند موتورولا، بلک بری و نوکیا، در حال ابداع گوشی‌هایی با شکل‌های متفاوت بودند، اپل از گوشی آیفون بدون صفحه کلید رونمایی کرد، چیزی که در آن زمان جدید بود و این یک بازار جدید بر اساس نیاز مخاطبین بود. یعنی یک «اقیانوس آبی» برای فعالیت.

بیشتر بخوانید: 5 مرحله برای بازاریابی هوشمندانه

ایده استراتژی سرخ و آبی از کجا اومده؟

ایده استراتژی اقیانوس آبی در کتابی با همین اسم Blue Ocean Strategy در سال 2004 توسط دو استاد دانشگاهی مطرح شد و طولی نکشید که به یکی از تئوری های مارکتینگ تبدیل شد. البته این استراتژی موضوع جدید نبود و همیشه شرکت‌ها با ورود به بازارهای جدید توانسته‌اند به موفقیت برسند اما نام‌گذاری و مطرح کردن آن از سال 2004 آغاز شده است.

اگر برای تولید محتوا به دنبال ایده‌های جدید و خلاقانه هستید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان اینستاگرام

راستی از اینستاگرام ما هم دیدن کنید و مطالب جدید درباره رشد در اینستاگرام، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنید: