تقویم تولید محتوا، تقویمی است که در آن برای ساخت محتوا خود برنامه‌ریزی می کنید و استراتژی می‌سازید. اگر زیاد در مورد این تقویم اطلاع ندارید، پیشنهاد می دهیم در ادامه این مطلب بخوانید که تقویم محتوا چیست و چه کاربردی دارد. در نهایت هم توضیح می‌دهیم که چطور یک تقویم محتوایی خوب بسازید.

اول: هدف های خود را مشخص کنید.

قبل از اینکه وارد مرحله برنامه ریزی تقویم محتوا شوید، خوب فکر کنید. هدف شما از تولید محتوا چیست؟ این محتوا با چه سبکی باید ارائه شود؟ در آخر چندتا دسته‌بندی کلی هم بسازید و برای موضوعاتی که قصد تولید محتوا برای آن‌ها را دارید را در این دسته‌بندی‌ها قرار دهید. مثلا آموزشی، اطلاع‌رسانی شرکت، اخبار و…

دوم: کانال‌های انتشار محتوا را مشخص کنید.

بعد از اینکه کلیات موضوع را متوجه شدید، در مورد شبکه های اجتماعی تحقیق کنید. فصای آن‌ها را بسنجید تا بدانید کدام یک بیشتر از بقیه مناسب شما هستند. سایت که برای سئو و جذب مخاطب از طریق سرچ اینترنت مفید است. اگر قرار است به صاحبین کار و بیزینس‌ها خدماتی ارائه دهید، لینکدین بهترین فضاست. اما اگر با مخاطب عام در ارتباط هستید بهتره است از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام استفاده کنید.

اما باید در نظر داشته باشید که برای هر کدام از این کانال‌های ارتباطی یک نوع محتوای متفاوت نیاز دارید. همانطور که محتوای متنی برای سایت و سئو مناسب است، محتوای تصویری مثل اینفوگرافیک هم برای جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام ضروری است.

سوم: یک تمپلیت تقویم تولید محتوا داشته باشید.

یک تمپلیت و قالب کلی تهیه کنید. این تمپلیت می تواند در اکسل باشد، یا Google sheets، یک قالب طراحی شده و یا حتی یک برنامه که در دفتر و با دست کشیده‌اید. مهم احساس راحتی شماست که بتوانید با تقویم محتوایی خود ارتباط برقرار کنید..

داشتن تمپلیت کمک می کند تا هر بار زمان زیادی برای آماده سازی اولیه برنامه صرف نکنید

در ضمن کوکو یک تقویم تولید محتوا برای شما آماده کرده است، از اینجا می‌توانید آن را دانلود کنید.

چهارم: مناسب‌های تقویم را در نظر داشته باشید

تقویم شمسی و میلادی پر از موضوعاتی هستند که می توانید با استفاده از آنها به بازاریابی محتوا خود کمک کنید.مناسبت‌های دیگری هم هستند که مخاطب از شما انتظار دارد تا در آن‌ها واکنش داشته باشید. عیدها، مناسبت های بین المللی و…. که می‌توانید تبریک بگویید، یک کمپین مناسب داشته باشید، محتوای اطلاع‌رسانی در آن موضوع بسازید و…. پس از مناسبت‌های تقویم غافل نباشید، چون هم کمک می‌کنند که کاربر حس بهتری به برند شما داشته باشد و هم شما از موقعیت‌ها برای داشتن تعامل و تولید محتوای مرتبط کمک می‌گیرید.

پنجم: به تقویم تولید محتوا پایبند بمانید.

مثل هر برنامه‌ریزی دیگری، تقویم محتوا هم به جز نوشتن نیاز به عمل دارد. اگر بهترین برنامه را هم داشته باشید، اما به آن پایبند نمانید و بر اساس آن کار را پیش نبرید، هیچ فایده‌ای ندارد.