اینستاگرام یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. راهنما استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام به پیشرفت شما در این بستر کمک می‌کند. در سال گذشته، این برنامه با بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه، ششمین اپلیکیشن پرکاربرد گوشی‌های موبایل در سراسر جهان بود. مخاطبان زیاد، این شبکه اجتماعی را به یک بستر ایده‌آل برای بازاریابی تبدیل می‌کنند. اما این همه ماجرا نیست. این پلتفرم با امکان بازاریابی هدفمند و بصری شرایط خوبی برای ایجاد مخاطبان وفادار بوجود می‌آورد.

یک استراتژی محتوا برای اینستاگرام می‌تواند در موفقیت شما، تاثیر مهمی داشته باشد. داشتن یک استراتژی تولید محتوا اینستاگرام، شما را در مسیر خود قرار می‌دهد و کمک می‌کند تا مطمئن شوید در حال حرکت به سمت اهدافی هستید، که امیدوارید به آنها برسید.

8 قدم برای ساخت استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

استراتژی اینستاگرام خلاصه‌ای از هر کاری است که قصد دارید در این شبکه اجتماعی انجام دهید و با انجام آنها به هدف‌هایی که تعیین کردید، دست پیدا کنید. استراتژی مانند یک برنامه شما را راهنمایی می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا در مورد موفقیت یا شکست خود بیشتر بدانید.

هرچه برنامه شما مشخص‌تر و دقیق‌تر باشد، از تأثیر بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. اما باید آن را مختصر نگه دارید. یک برنامه بلند و عریض، اندازه‌گیری‌ها را سخت می‌کند و به نظر غیرقابل دستیابی یا غیرممکن می‌رسد.

در این پست کوکو کانتنت یک راهنما برای ساخت استراتژی تولید محتوا آماده کرده است، که در ادامه آن را در 8 قدم به شما توضیح می‌دهد.

1. مخاطب شما چه کسانی هستند؟

در ابتدای کار باید این سوالات را از خود بپرسید و برای یک استراتژی محتوا در شبکه اجتماعی پاسخ آنها را بدانید: مخاطبان محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند دسته مخاطب محتواسازی می‌کنید؟ در این مورد توجه داشته باشید، همانطور که کسب‌وکار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد ، استراتژی محتوای شما هم می‌تواند برای بیش از یک نوع مخاطب آماده شود.

برای موفقیت در اینستاگرام مخاطب خود را بشناید
شناخت مخاطب اولین قدم برای موفقیت در تولید محتوا اینستاگرام است

2. چه مشکلی را برای فالوورهای خود حل خواهید کرد؟

در حالت ایده‌آل محصول یا خدمات شما مشکلی را مخاطبان‌تان با آن روبرو هستند را حل می‌کنند. یک استراتژی محتوای خوب برای دو گروه از افراد تولید می‌شود:

  • کسانی که متوجه مشکل یا چالش خود هستند و برای آن به دنبال راه حل می‌گردند.
  • کسانی که از مشکل یا چالش خود مطلع نیستند و با محتوا شما احساس نیاز می‌کنند تا از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند.
از تولید محتوا در اینستاگرام کمک بگیرید
با تولید محتوا مناسب در اینستاگرام به مخاطب ثابت کنید که خدمات یا محصول شما مشکلی از او حل می‌کنند

3. چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کند؟

در بازار کنونی برای هر محصول یا خدماتی، رقبایی نیز وجود دارند، این بدان معناست که مشتریان بالقوه شما باید بدانند چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند. شما باید به مشتری اثبات کنید که ارزش هزینه‌ای که پرداخت می‌کند را دارید و اینجاست که محتوا وارد می شود.

ساخت استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام یک مزیت رقابتی ایجاد کنید
در مراحل ساخت استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام یک مزیت رقابتی بسازید که شما را از رقبا برتر کند

4. مضمون کلی و هدف را مشخص کنید

با توجه به نوع مخاطبین و هدف صفحه شما و ویژگی‌های برند باید یک سبک کلی تعیین کنید و مضمون کلی مطالب را بر اساس این سبک مشخص کنید. انواع مختلف محتوا می‌توانند در جهت اهداف مختلف به کار گرفته شوند. به عنوان مثال اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند خود و جذب فالوورهای جدید هستید، ممکن است برگزاری مسابقه راه خوبی باشد، برای برخی دیگر، استفاده از بخش استوری اینستاگرام وبه اشتراک گذاشتن پشت صحنه از وقایع می‌تواند ایده مناسبی به شمار رود.

موفقیت در تولید محتوا در اینستاگرام در گرو تعیین یک مضمون و هدف مشخص است
موفقیت در تولید محتوا در اینستاگرام در گرو تعیین یک مضمون و هدف مشخص است

5. برای هر بخشی از امکانات اینستاگرام برنامه داشته باشید

بعد از اینکه هدف را مشخص کردید و فهمیدید برای هر دسته از مخاطبین خود چه نوع محتوایی نیاز دارید، حالا باید بدانید هر نوع محتوا، برای کدام بخش از امکانات اینستاگرام مناسب است. یعنی کدام نوع محتوا به صورت ویدئو باشد، کدام یک به شکل اینفوگرافیک، کدام نوع در پست‌های اسلایدی و چه مطالبی در استوری قرار گیرند. به خاطر داشته باشید که الگوریتم‌های اینستاگرام، از استفاده از تمامی امکانات این اپلیکیشن استقبال می‌کنند و در این صورت به صفحه شما کمک می‌کنند تا بهتر و بیشتر دیده شود.

در ساخت استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام برای هر بخشی از امکانات اینستاگرام برنامه داشته باشید
در ساخت استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام برای هر بخشی از امکانات اینستاگرام برنامه داشته باشید

6. یک سبک بسازید

سبک یعنی اینکه بدانید دوست دارید در نگاه فالوورها چطور دیده شوید. آیا استفاده از شکلک و ایموجی در بخش کپشن‌های شما اشکالی ندارد؟ چه نوع لحن محتو برای برند شما مناسب است؟ از چه نوع هشتگ‌هایی استفاده خواهید کرد؟ چه نوع عکس‌هایی منتشر می‌کنید؟ ایجاد یک سبک خاص در استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام، یک دستورالعمل برای تمامی این جزئیات مشخص می‌کند و تمامی این موارد را  پوشش می‌دهد.

در استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام یک سبک کلی داشته باشید
برای تولید محتوا در اینستاگرام و موفقیت در این بخش یک سبک کلی تعیین کنید و همواره به آن پایبند باشید

7. برنامه انتشار مطالب را مشخص کنید

برای یک استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام باید یک زمان مشخص برای انتشار مطالب خود داشته باشید. موفقیت در اینستاگرام به یک برنامه انتشار منظم نیاز دارد. اما مراقب باشید که فالوورهای خود را با تعداد زیادی پست بمباران نکنید.

برای اینکه بفهمید چه زمانی برای انتشار مطالب در صفحه شما مناسب‌تر است، باید پست‌ها را در فواصل و زمان‌های مختلف منتشر کنید و نتایج را از طریق بخش آنالیتیکس در اینستاگرام مورد بررسی قرار دهید. پس از اینکه بهترین زمان را پیدا کردید، می‌توانید یک تقویم محتوا تنظیم کنید و زمان دقیق انتشار پست‌ها را در آن مشخص کنید.

برای انتشار مطالب اینستاگرام خود برنامه داشته باشید
موفقیت در تولید محتوا برای اینستاگرام و رشد اینستاگرام با داشتن یک برنامه منظم برای انتشار محتوا امکان‌پذیر است

8. از آنالیتیکس اینستاگرام کمک بگیرید

اینگیجمنت اینستاگرام یک مفهوم کاربردی در استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام است. نرخ تعامل اینستاگرام که به آن Instagram Engagement هم گفته می‌شود، به عنوان معیار وفاداری فالوورهای شما در نظر گرفته می‌شود. در واقع این معیار یادآوری می‌کند که تعداد مخاطبان شما مهم نیست، بلکه میزان درگیری و تعامل آنها با محتوای برند شماست که بیشترین اهمیت را دارد. این معیار میزان علاقه و تعامل فالوورها با عکس‌ها، فیلم‌ها و استوری‌های شما را نشان می‌دهد و یکی از معیارهای مهم برای اندازه‌گیری موفقیت درباره بازاریابی محتوا صفحه شماست.

مهم‌ترین موضوع برای افزایش اینگیجمنت اینستاگرام و موفقیت حساب کاربری اینستاگرام، ارسال مداوم پست است. ارسال فقط به صورت گاه به گاه باعث می‌شود تا الگوریتم‌های اینستاگرام شما را به کاربران کمتری نشان دهند و نرخ تعامل صفحه کاهش پیدا کند. البته به خاطر داشته باشید که فعالیت بیش از حد هم باعث خستگی یا آزردگی فالوورها می‌شود. با بررسی آنالیتیکس اینستاگرام صفحه خود، می‌توانید متوجه نقاط ضعف خود شوید و با یک استراتژی محتوا در اینستاگرام می‌توانید آنها را برطرف کنید.

برای موفقیت در اینستاگرام از آنالیتیکس اینستاگرام کمک بگیرید
با مفاهیم و اطلاعات آنالیتیکس اینستاگرام آشنا شوید و برای افزایش اینگیجمنت اینستاگرام از آنها کمک بگیرید

چرا بازاریابی محتوا در اینستاگرام مهم است؟

حالا که با الفبای استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام آشنا شدید، بهتر است بدانید تفاوتی ندارد که مخاطبان شما کسب‌وکارها هستند و یا مستقیم با مشتریان در ارتباط هستید، در هر صورت اینستاگرام یک برنامه ضروری برای شما است. از این بستر علاوه بر یافتن مشتریان جدید می‌توانید برای برندسازی محتوایی استفاده کنید و برند خود را در بازار مطرح کنید.

برای حضور موفق و تاثیرگذار در اینستاگرام باید تولید محتوا دقیق و اصولی انجام دهید، در غیر اینصورت، نه تنها حضور شما تاثیر مثبتی برای شما نخواهد داشت، بلکه منجر به تخریب چهره برند شما می‌شود.

این بستر ابزارهای زیادی برای کمک به شما دارد، از پست عکسی و تصویری گرفته تا ویدئوها یک دقیقه‌ایريال ویدئوهای بلند یا IGTV، استوری و… همه می‌توانند ابزارهایی در تولید محتوا خلاقانه و جذاب شما باشند.

برای استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام به راهنمایی نیاز دارید؟ با کارشناسان ما در بخش پاسخگویی به مشتریان در ارتباط باشید تا یک استراتژی مناسب برای رشد در اینستاگرام را به شما پیشنهاد دهیم.

مشاوره رایگان اینستاگرام