مناسبت‌های تقویم، نقش مهمی در تهیه تقویم محتوایی دارند، در اینجا مناسبت‌های تقویم آذر 99 برای تولید محتوا را به شکل لیست آماده کردیم و ایده‌هایی برای تولید محتوای هر روز هم به این مناسبت‌ها اضافه کردیم. این مطلب می‌تواند برای تولید محتوا خلاقانه در طول ماه به شما کمک کند.

اگر در مورد تقویم محتوا اطلاع ندارید، پیشنهاد می‌دهیم این مطلب را بخوانید: تقویم محتوا چیست؟

نکته: قبل از شروع مطلب، بهتر است یادآور شویم که قرار نیست همه‌ی مناسبت‌های تقویم، در تقویم محتوای شما قرار بگیرند. هر کسب‌وکاری با توجه به موضوع و اهداف خود، از برخی از آن‌ها بهره می‌گیرد تا جذابیت محتوا را بالاتر ببرد، ارتباط و وفاداری مشتری را بیشتر کند و حس خوب برای مخاطب بسازد.

مناسبت‌های تقویم آذر 99 برای تولید محتوا

تقویم محتوا یعنی برنامه‌ای برای تولید محتوا. مطابق این برنامه، برای موضوعاتی که مد نظرتون دارید، مطالبی را آماده می‌کنید و برای تولید این تقویم باید از مناسبت‌های خاص و مختلف در روزهای ماه آگاه باشید. در واقع علاوه بر مناسبت‌های معمول که در تقویم ملی ما هست، مناسبت‌هایی هم وجود دارند که در تقویم بین‌المللی هستند و می‌توانند دلیل خوبی برای تولید محتوای جذاب باشند. در این راهنما، کوکو کانتنت با ذکر مناسبت‌ها، ایده‌هایی برای برخی از روزها را هم جمع‌آوری کرده است.

1 آذر: روز جهانی تلویزیون

این مناسبت فرصت خوبی برای صفحاتی است که ارتباط نزدیک به مخاطب دارند، مثل اینفلوئنسرها. در این روز می‌توانید در مورد سریال‌های تلویزیونی صحبت کنید. به علاوه این مناسبت برای همه‌ی آنهایی که به نحوی با سینما و تلویزیون در ارتباط هستند هم بهانه‌ی خوبیست تا با یک ایده جذاب از موضوع پرطرفدار تلویزیون استفاده کرده و توجه مخاطب را به خود جلب کنند.

2 آذر: روز دوچرخه سواری (Go for a ride day)

به جز صفحاتی که یک اینفلوئنسر دارند و به موضوعات شاد و تفریحی می‌پردازند، این مناسبت برای هر کسب‌وکار، سایت و یا صفحه‌ای در شبکه‌ی اجتماعی که با موضوع محیط زیست فعالیت می‌کند، بهترین فرصت است تا مخاطبین خود را به یک چالش برای دوچرخه‌سواری و کنار گذاشتن وسایل نقلیه شخصی، دعوت کند.

3 آذر: روز اسپرسو / روز بادام هندی

دو مناسبت خوراکی در یک روز از مناسبت‌های تقویم آذر 99. که البته موضوع اسپرسو و قهوه خیلی پرکاربردتر است؛ در واقع هر کسب‌وکاری می‌تواند در شبکه‌ی اجتماعی خود با اشتراک‌گذاری یک عکس از قهوه، با هوای خنک و معمولا بارانی آذر ماه، حس خوب را به کاربرانش انتقال دهد و بهانه‌ای برای صحبت با کاربر بسازد. اما برای صفحاتی که در زمینه تغذیه سالم، رژیم غذایی و آشپزی فعالیت دارند، روز بادام هندی احتمالا گزینه‌ی مناسب‌تری است.

7 آذر: روز ُجمعه سیاه یا بلک فرایدی (Black Friday) / روز گوش دادن / Buy nothing day

جمعه سیاه از مناسبت‌های معروفی است که نیازی به معرفی ندارد. این روز که در ایران با اسم‌هایی مثل حراجمعه هم شناخته شده است، بهانه‌ی خوبی برای تخفیف است، گرچه همیشه انتقادهایی نظیر عدم تطابق با فرهنگ ایرانی بر آن وارد است. فلسفه‌ی روز بلک فرایدی، ایجاد تخفیف‌هایی به مناسبت سال نو میلادی است تا مردم بتوانند برای سال نو هدایا و وسایل مورد نیاز خود را بخرند، البته این روز، در خیلی از کشورها به نمادی برای مصرف‌گرایی و خرید بیش از حد تبدیل شده است و مناسبت Buy nothing day در به همین منظور بوجود آمده است تا مردم را به ساده زیستی و دوری از مصرف‌گرایی ترغیب کند.

روز گوش دادن موضوعی بی‌ربط به دو موضوع قبلی است، اما می‌تواند فرصت خوبی برای برندهایی باشد که در زمینه‌ی سلامت روان فعالیت دارند.

 8 آذر: Small bussiness saturday / French Toast

روز فرنچ تست که نیازی به معرفی و ایده ندارد، در واقع اگر در زمینه‌ی خوراکی و آشپزی و … کار می‌کنید، این روز را برای آموزش طرز تهیه فرنچ تست، معرفی این خوراکی و… از دست ندهید.

مناسبت Small bussiness saturday هم روزی است که باید به حمایت از کسب‌وکارهای کوچک پرداخته شود. اگر خودتان کسب‌وکار کوچکی هستید، از این فرصت برای برگزاری یک کمپین کوچک استفاده کنید، برای مثال با همکاری با بیزینس‌های کوچک دیگ که مخاطبان یکسانی با شما دارند اما رقیب محسوب نمی‌شوند، کمپین برگزار کنید. این کار اگر با تدابیر درست انجام شود، می‌تواند کمک خوبی به رشد و آگاهی از برند شما کند.

 9 آذر: روز شکلات

یک روز خوشمزه و مناسب برای کسب‌وکارها و برندهای مختلف. این روز برای فعالیت‌های مختلفی مناسب است. از خوراکی گرفته، تا فروشگاه و حتی مزون. شاید هدیه دادن شکلات به مخاطبان هم یک ایده‌ی دیگر برای این روز باشد.

 10 آذر: روز امنیت سایبری / دوشنبه سایبری (Cyber Monday)

هر رسانه‌ای که در زمینه‌ای مرتبط با کامپیوتر کار می‌کند، می‌تواند از مناسبت امنیت سایبری برای اطلاع‌رسانی در این خصوص استفاده کند.

روز دوشنبه سایبری هم مناسبتی دیگر برای تخفیف است، با این تفاوت که این روز فقط مناسب کسب‌وکارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی است. اگر جمعه سیاه را از دست داد‌ید، این مناسبت موقعیت خوبی برای تخفیف است. به علاوه که اکثر فروشگاه‌ها در بلک فرایدی تخفیف داشتند و استفاده از این مناسبت، که کمتر مورد توجه واقع می‌شود، می‌تواند به بهتر دیده شدن شما کمک کند.

 13 آذر: روز جهانی معلولان / روز سقفی بالای سر

روز جهانی معمولان از فرصت‌های خوب، به خصوص برای برندهاست تا همدلی و حس خوب کاربران را با کمپین و یا حتی یک پست مناسب به خود جلب کنند.

در روز سقفی بالای سر، پیشنهاد می‌شود اینفلوئنسرها و برندهایی که ارتباط نزدیکی با کاربران دارند، از این فرصت برای صحبت در مورد احساسات خوب استفاده کنند، چون ایجاد حس خوب در کاربر، یکی از راه‌های جلب همدلی و وفاداری اوست.

 14 آذر: روز خز مصنوعی / روز کفش قهوه‌ای بپوش / روز کوکی

دو مناسبت خز مصنوعی و کفش قهوه‌ای در بین مناسبت‌های تقویم آذر 99 برای تولید محتوا، برای آنهایی که در زمینه‌ی مد و زیبایی و استایل کار می‌کنند کاربرد دارند. این مناسبت‌ها می‌توانند ایده خوبی برای معرفی ست‌های جدید باشند. البته مناسبت خز مصنوعی، برای هر برند و کسب‌وکاری که در زمینه‌ی حمایت از حیوانات و محیط زیست فعالیت دارد، ایده خوبی برای تولید محتواست.

 15 آذر: روز حسابدار

یکی از روش‌هایی که مجموعه‌های شرکتی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند، معرفی کارکنان پشت صحنه است و روز حسابدار می‌تواند بهانه خوبی برای شرکت‌ها ایحاد کند که روابط صمیمانه‌ای با مخاطب بسازند، مثلا این روز را با یک عکس از حسابدار شرکت، به او تبریک بگویند.

 16 آذر: روز دانشجو

این روز برای هر مجموعه‌ای که با مخاطبان جوان سر و کار دارد مناسب است. مثلا ارائه یک تخفیف برای دانشجویان شاید ایده‌ی خوبی به نظر بیاد.

دوست دارید تقویم محتوا بسازید؟ پیشنهاد می‌دهیم مطلب 5 نکته برای ساخت تقویم محتوا خوب را بخوانید.

 17 آذر: روز والت دیزنی

آیا مجموعه‌ای هستید که قابلیت انتشار محتوای انگیزشی دارید؟ پس از این مناسبت استفاده کنید و در مورد مسیر موفقیت والت دیزنی صحبت کنید. این مناسبت می‌تواند برای افراد یا برندهایی که در کار فیلم و انیمیشن فعالیت دارند هم مناسب باشد.

 19 آذر: روز قنادی

یک روز شیرین و خوشمزه، برای صاحبان کسب‌وکارهای شیرین و خوشمزه! اگر کار شما به هر نحوی به قنادی ربط دارد، از این مناسبت برای تولید محتوای جذاب استفاده کنید، مثلا یک کیک یا شیرینی خاص آموزش دهید.

20 آذر: روز حقوق بشر

این روز می‌تواند برای هر کسی مناسب باشد، از بلاگر و اینفلوئنسر تا برندها و کسب‌وکارها، فقط باید به نحوی درست، مناسبت را به اهداف محتوای خود مرتبط کنید.

24 آذر: روز میمون

این مناسبت فرصت خوبی برای انتشار یک محتوای بامزه است، مثلا محتوایی طنز با موضوع یک فیلم با مزه از میمون‌ها.

25 آذر: روز جهانی چای

چای عاشقان کمی ندارد، گذاشتن یک عکس از چای، با حال و هوای زمستانی، حس صمیمیت را به کاربران منتقل کند.

27 آذر: روز برادران رایت

این روز سالگرد اولین پرواز برداران رایت است که شاید فرصت مناسبی برای انتشار یک پست انگیزشی بوحود آورد.

28 آذر: روز پلیور زشت کریسمسی (ugly christmas sweater)/  روز جهانی مهاجران

بر اساس هویت و شخصیتی که برند شما دارد، یکی از مناسبت‌های امروز می‌تواند برای کاربران‌ شما جذاب باشد. اگر برند یا شخصی هستید که در فضای مجازی با کاربران رابطه‌ی صمیمانه‌ای دارد، از روز پلیور زشت کریسمس برای تولید محتوای تفریحی استفاده منید، مثلا یکی از پلیورهای کریسمسی را بپوشید و در مورد این پلیورها، دلیل این نامگذاری و نقش آن‌ها در کریسمس صحبت کنید.

اما اگر یک سایت خبری هستید، یا فردی هستید که در فضای مجازی به بررسی اخبار می‌پردازید یا موضوعات حقوق بشر جایگاهی در محتوای شما دارد و یا حتی در زمینه‌ی مهاجرت فعالیت دارید، روز جهانی مهاجران یک مناسبت مهم برای شما به حساب می‌آید.

30 آذر: شب یلدا / روز پرستار

شب یلدا یکی از مناسبت‌های مهم در فرهنگ ما ایرانی‌هاست که هر سال محتواهای مختلف و خلاقانه‌ای در این موضوع منتشر می‌شود و برای هر صفحه‌ای در شبکه‌ی اجتماعی، هر سایت و هر موضوعی مناسب است، فقط باید روش درست برای انتقال موضوع انتخاب شود.

در خصوص مناسبت روز پرستار هم امسال با توجه به موضوع کرونا و سختی‌های کادر درمان، احتمالا پررنگ‌تر از سال‌های قبل به آن پرداخته می‌شود.

اگر یک تقویم محتوایی خوب نیاز دارید، با کوکو در ارتباط باشید، چون تخصص ما تولید محتوای خوب و خلاقانه است.

مشاوره رایگان اینستاگرام